Şairler

Orhan Kahyaoğlu kimdir, edebi kişiliği ve eserleri

, Üsküdar İcadiye İlkokulu’ndan sonra Kadıköy Maarif Koleji’ni (1979), İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nü bitirmiştir (1988). Müzik yazarlığına 1984’te üniversite öğrenciliği yıllarında başlamıştır.

 
Orhan Kahyaoğlu 150x150 - Orhan Kahyaoğlu kimdir, edebi kişiliği ve eserleri
Doğum11 Ocak 1960, İstanbul
Meslekşair,

Orhan Kahyaoğlu’nun Edebi Kişiliği

İlk yazısına Zeki Coşkun’la birlikte imza koymuştur (1984). İlki Şiir Atı olmak üzere, pek çok dergide şiirleri yayımlandı. Müzik yazılarına da Pink Floyd kitabıyla başlamıştır. Çeşitli gazete ve dergilerde müzik yazıları yayımlamıştır. Sombahar (1990-1996), Ludingirra (1997-1999) dergilerini yönetmiştir. Stüdyo-İmge dergisinin yazı işleri müdürlüğünü (1985-1989) yapmıştır. Şiir ve müzik kitapları yayımlayan Korsan Yayınları’nı arkadaşlarıyla birlikte (1990-1996) kurmuştur. TRT İstanbul Televizyonu’nun kimi müzik programlarına metin yazarlığı ve danışmanlık yapmıştır (1995-2002). Modern Türkçe Şiir Antolojisi’ni hazırlamıştır. Cumhuriyet dönemi şiirini yirmi yıllık dilimler halinde incelemiştir. Şiirimizde var olan akım, eğilim ve kuşakları, poetik ve politik ölçütlerle yeniden on dört alt başlıkta gruplamıştır. Her birinin altında geniş bilgiler yer almıştır. Kendisiyle söyleşi yapan Melisa Bulut’un “Yirmi yıllık dilimler içinde en çok etkilendiğiniz ya da şiir yaratımının en çok zirvede olduğunu düşündüğünüz bir dönem söyleyebilir misiniz? Neden?” sorusunu Orhan Kahyaoğlu şöyle yanıtlar:

Ben dönem olarak İkinci Yeni şiirini merkez alan dilime (1954-1960) kendimi yakın hissederim. İkinci Yeni, modern Türkçe şiirde bir sıçrama taşı. Bu sanattaki deneysel açılımlar, özgürlük duygusu bence şiir özeline bu zaman diliminde belirir (gerçi kapalı, içe dönük, içinde dil bozumculuğu barındıran bir şiirdir  de aynı zamanda). Dolayısıyla ardından gelen şiir çizgi ve kuşaklarını çokça etkileyen usta şairler bu dönemde ortaya çıktı. Yani bu şiirin bir yol açıcılığı var. Nedenine gelince, birçok parametreden söz edilebilir Bunlardan ilki tabii ki Demokrat Parti iktidarının o dönem yarattığı baskılar. Hatta bu şiirin kapalılığını, dönem baskısının bir sonucu olarak yorumlar pek çok kişi. Bir diğer parametre, o on yıl içinde Türkiye entelektüel ortamı dünyadaki modernist sanatlarla tanışacak, dolayısıyla da birçok deneysel arayış o yıllarda pek çok sanat dalında sanatçılarının ufkunu genişletecek.*

 

beni başbaşa bırak yüzünle
o uzak mavi çerçeve çatlarken
cam kırığı, seslerin
kazıları döküyor önüne
azınlık yazıları, kurak.
kılı kırgın bir dokunma kılık değiştirip
aynamla geziniyor; kuşbakışı, körebe
acıklı bir bakire kokusunda çünkü çağ
dokusu gevşek, ipuçları sökük perde

– Ayna Kıskacı

Şiir

  • Hoyrat Bir Ruhun Eksilme Tabloları (1993)
  • Aşk ve Harf (2000)
  • Rahimdeki Ot (2007)
  • İsyan Ayinleri (2015)

Şiir-Derleme

  • Güneşte Ayıklanmış-Melih Cevdet Anday Şiiri (2004)
  • Mor Külhani / Ece Ayhan Şiiri (2004)

Şiir-Antoloji

  • Modern Türkçe Şiir Antolojisi 1920-2000 (2015)

Müzik-İnceleme

  • Pink Floyd (1984)
  • Jetro Tull (1991)
  • Bülent Ortaçgil-Ayrı Düşmüşüz Yan Yana (2002)
  • Caz ve Ötesi (2003)
  • Ant Dağlarından Anadolu’ya Devrim Müzik Geleneği ve Sıyrılıp Gelen / Grup Yorum (2003)
  • Cazdan Popa Müzikli Yolculuk (2010)
  • Grup Yorum / 25 Yıl Hiç Durmadan (2010)
Kaynak
Cumhuriyet Kitap, 18 Ekim 2015
Etiketler
Devamını Göster

Benzer Yazılar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Kapalı
Kapalı